Eine der Hauptfunktionalitäten vieler Musikwebsites und Shops sind ihre Empfehlungssysteme. Aufgrund der im digitalen Zeitalter exponential gestiegenen Menge verfügbarer Musik (neu und alt) versprechen verschiedene Ansätze Orientierung gemäß individueller Geschmacksbedürfnisse und Nutzerprofile. Doch die automatisierte, Datenanalyse basierte Geschmacksnavigation hat mitnichten die handverlesene Auswahl verdrängt. Musikalische Empfehlungen, Ausgrabungen, Playlists fluten die sozialen Netzwerke und neben den Vorlieben der eigenen Freunde und Peer-Groups kann man so auch den aktuellen Lieblingssong seines favorisierten Musikers, Filmstars oder Romanautoren erfahren. All dies schafft neue Bedingungen für die Arbeit traditioneller Musikempfehler wie zum Beispiel Musikjournalisten. Eine quasi unendliche kritisierbare Masse und „Konkurrenz“ sind entstanden. Während die gedruckten, gesendeten etc. Kanzeln von gestern an Einfluss verlieren, kann der Gemeinde inzwischen digital auf Augenhöhe begegnet werden. Mit den konvergierenden Formaten des Internets verändern sich die medialen Wege, die zur Verfügung stehen bzw. die es zu gehen gilt. Dabei scheint die  Bedeutung des musikalischen Vorkostens immer noch zu bestehen. Doch was ist  die Rolle, die es einzunehmen gilt: Die eines Kuratoren, eines Gatekeepers, eines Tastemakers? Die des Experten, des Freundes mit gutem Musikgeschmack? Nach welchen Kriterien sollte Musik als interessant = verbreitungswürdig bewertet werden? Wen interessiert das? Wie generiert man Aufmerksamkeit? Warum vertrauen Leser/User/Follower Empfehlungen?

Unter der Headline „From Peel To Peer“ diskutieren auf dem a2n Camp an zwei Tagen
verschiedenen Akteure diese und verwandte Fragen.

Am Freitag treffen sich um 19:00 Uhr die Musikjournalisten Martin Böttcher (moderiert Sendungen  auf Deutschlandradio Kultur und ByteFM, schreibt für den Tagesspiegel), Sascha Kösch (aka DJ Bleed; Gründer und Redakteur der De:Bug), Philip Sherburne (schreibt u.a. für Resident Advisor, The Wire, Pitchfork, SPIN) sowie Walter W. Wacht (ist als freier Redakteur für u.a. Electronic Beats Online und die Ostgut GmbH tätig), um über gegenwärtige Prozesse und Konzepte der professionellen Musikempfehlungen zu diskutieren. Moderiert wird die Session von Christian Tjaben (moderiert Sendungen auf ByteFM und schreibt u.a. für die Groove), der bereits 2009 ein „From Peel To Peer“ Panel für die erste a2n Konferenz geleitet hat.
Am Samstag moderiert dann Martin Böttcher ab 17:30 den zweiten Teil der 2011er „From Peel To Peer“ Ausgabe. Hier werden Jason Forrest, Cory Vielma und Markus Fiedler das Projekt Network Awesome als Case Study vorstellen: Ein mit täglich sechs Shows aufwartendes neuartiges on demand TV-Programm, das sich ausschließlich bei You Tube Uploads bedient und diese in kuratierter Form aufbereitet.Danach wird John Robb  vorgestellt, ein Musik- und Medienveteran, der seit den Punk Tagen 1977 zunächst als Musiker, dann u.a.  als Journalist und Buch-Autor Einfluss genommen hat (er hat u.a. seinerzeit den Begriff Britpop geprägt) und mit der Website Louder than War auch aktuell eine sehr aktive Position als Musikempfehler einnimmt.In einer abschließenden Diskussion werden noch einmal Aspekte verhandelt, die den Bogen zur Diskussion vom Freitag schließen bzw. um weitere Perspektiven ergänzen.

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From Peel to Peer – Music recommendations and the roles
and processes of curating and filtering

A key  feature of many music websites and shops is their recommendation system. There is more music available than ever online (new and old), and many different ideas and systems aim at giving orientation according to individual tastes and user profiles. But automated, data- based music recommendation  has by no means eliminated handpicked selections.Musical recommendations, excavations, and playlists flood the social networks and aside from our friends’ and peer groups’ preferences we can now also learn about the choices of our favorite musicians, filmstars or novelists. All of this creates new conditions for the work of traditional music recommenders such as music journalists. An almost infinite criticizable mass and „competition“ are to be faced. While the broadcast, printed etc. platforms of yesterday are losing their influence, the raedership/7audience can now be digitaly addressed at eye level.
With the converging formats of the internet, available media paths and strategies have changed. Despite all these developments, the importance of musical recommendations seem to persist. But what is the role to be taken on: Curator, gatekeeper, tastemaker? The role of the expert, the friend with a distinguished musical taste? What are the criteria that make music interesting = recommendable?Who cares?How do you get attention? Why do readers / users / followers trust recommendations?

Under the heading „From Peel To Peer“ various protagonists discuss these
and other questions on two days at the a2n camp.

On Friday at 07:00 pm the music journalists Martin Böttcher (hosts radio shows on Deutschlandradio Kultur and ByteFM, writes for the Tagesspiegel), Sascha Kösch (aka DJ Bleed; founding editor of De:Bug magazine), Philip Sherburne (writes a.o. Resident Advisor, The Wire, Pitchfork, SPIN) and Walter W. Wacht (works as freelance editor a.o. for Electronic Beats Online and the Ostgut GmbH) meet to discuss current processes and concepts of professional music recommendation. The session is hosted by Christian Tjaben (hosts a show on ByteFM and writes a.o. for Groove magazine), who organised a previous „From Peel To Peer“ panel for the first a2n conference in 2009.
On Saturday at 05:30 pm Martin Böttcher hosts the second part of the 2011 edition of   „From Peel To Peer“. Then Jason Forrest. Cory Vielma and Markus Fiedler will present a case study about the project Network Awesome: A new  web TV channel, featuring six daily shows, made up exclusively of a curated selection of You Tube uploads.After that, John Robb will be introduced, who is a music and media veteran, taking influence since the punk days in 1977, first as a musician, and later as journalist, author and TV moderator (he coined the term „Britpop“ for example) and currently takes a very active role as music recommender through his website Louder than War. In a closing dicussion various aspects will be dealt with, covering the spectrum of Friday’s talk and adding further perspectives.

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Freitag 04.11.2011 | Kater Holzig Kino| 19:00 - 20:30 (Pt. 1)
From Peel to Peer: Music Recommendation
and the Role of Curation and Filtering Pt. 1 [english]
Moderation: Christian Tjaben | Musikjournalist

**Sascha Kösch | de:bug
**Martin Böttcher | dradio Kultur | byte.fm |Tagesspiegel
**Walter Wacht | Journalist | OSTGUT GmbH | Berliner Zeitung | Groove
**Philip Sherburne | Resident Advisor | The Wire
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Samstag 05.11.2011 | Kater Holzig Kino| 19:00 - 20:30 (Pt. 2)
From Peel to Peer: Music Recommendation
and the Role of Curation and Filtering Pt. 2 
 //Discussion [english]//
 Moderation: Martin Böttcher |dradio Kultur |byte.fm | Tagesspiegel
Case Study: Network Awesome - curators not collectors
**Jason Forrest | Network Awesome 
**Cory Vielma | Network Awesome
**Markus Fiedler | Network Awesome

Case Study: Louder than War
//Interview [english]// 
**John Robb | Blogger, Author, Musician
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Christian Tjaben is a writer / editor and radio host, living in Hamburg. He used to be a dj, clubpromoter and booking agent. Then he was co-founder and editorial manager (until 2008) of the late Style&The Family Tunes magazine, and has since written for magazines, newspapers and websites such as Groove, Intro, Berliner Zeitung, freitag.de and goethe.de. Christian hosts a weekly two-hour radio show on ByteFM and is a consultant of the Reeperbahn Campus music business convention. He spends too much time in social networks and keeps his desk and office untidy.

Sascha Kösch begann Anfang der 90er für Musikmagazine wie Spex,Frontpage, Houseattack und ein paar noch kleiner zu schreiben,gründete zusammen mit Gleichgesinnten 1997 die De:Bug, Zeitschrift fürelektronische Lebensaspekte, um seinem Fetisch fürSchnittstellenrohkost nachzukommen, und sollte sich langsam beimGuinessbuch als Reviewweltmeister bewerben. Nebenher ist er seit über20 Jahren DJ, mixt noch im Halbkoma und hat zusammen mit Mia Grobelnyeine Internetvideostreamingdjbattlesendung UR Wedding.

 

Walter W. Wacht arbeitet als freier Journalist, Redakteur und Community Manager in Berlin. Ausgehend vom eigenen Musikblog kam er 2004 in Köln als Musikredakteur und Moderator zum Radio, bespielte Bars und schrieb als freier Autor. Von 2006 bis 2011 arbeitete er als Online-Redakteur bei Spex, Magazin für Popkultur in Berlin und gestaltete auf ByteFM eine monatliche Sendung. Seit Anfang 2011 ist er als freier Autor für Berliner Zeitung und das Magazin Groove tätig, als Community Manager und Redakteur betreut er Plattformen und Webseiten für u.a. Electronic Beats und Ostgut GmbH. Daneben tritt er als Musikspieler für Gasträume und Tresen auf. http://www.acht.cc

Martin Böttcher is a freelance journalist from Berlin, Germany. In  his hometown, he has been working for several different radio  stations for 20 years now, including Radio Fritz and Radio Berlin,  focussing on music and new media topics. Right now, he is working  for ByteFM and Deutschlandradio Kultur as a presenter and reporter.  He is also working for the Berlin daily “Der Tagesspiegel”.  Though  Martin is quite firm with several different types of music, he concentrates on electronic dance music. Feel free to check his  website www.technoarm.de or ask him for one of his dj mixes – he  still spins his techno and house records once in a while.

Cory Vielma has a long history in the fields of entertainment, advertising and management. Having worked as a freelance journalist, tour manager and musician,he is intimately familiar with many different aspects of the entertainment industry. This combines with his extensive experience in advertising and management to create a unique and well-rounded professional profile. Additionally, he makes a mean tortilla soup.

 

Jason Forrest has a rich history in culture, technology and marketing. He is the current CEO and Creative Director for online TV broadcaster Network Awesome. He developed the applications Star6 and Buddha Machine, for the iPhone and iPad. He was the photography art critic for the Atlanta Journal/Constitution newspaper and founded two record labels.  He’s also been a professional musician for 10 years, performing for thousands of fans on stages around the world.


 

 

 

In the nineties John Robb wrote more books- a best seller on the Stone Roses as well as one about the nineties and became a TV pundit regular gobbing off about shit culture or providing musical insight into the holy stuff. In the 21st century this has continued- presenting TV series-like a ten part history of punk, writing more booksone on punk rock becoming one of the definitive best selling statements on the form as well as fronting Goldblade and touring the world. He is currently a vegan, straight edge, punk rock soul power brother, a black belt in musical arts who is setting up a record label, internet radio and TV station and multi media website and writing thousands of words a day…